Bydgoszcz, Wyspa Młyńska, Przystań.

KINO PODRÓŻNICZE NA FESTIWALU STER NA BYDGOSZCZ

Zapraszamy wszystkich na trzydniowy maraton kina podróżniczego w Przystani Bydgoszcz. Wstęp wolny.

PIĄTEK, 21 CZERWCA

13:00
SÓL ZIEMI
The Salt of The Earth
reż. Wim Wenders, Juliano Ribeiro Salgado
Niemcy, 2014, 110 min

Sebastiao Salgado, brazylijski fotograf, podróżował po całym świecie przez 40 lat. Dokumentował ludzkość w okresie dramatycznych zmian, będąc tym samym świadkiem najważniejszych wydarzeń na świecie: konfliktów wojennych, klęsk głodu i przymusowych emigracji. Sławę przyniosły mu cykle fotografii poświęcone kondycji człowieka, w których zajrzał do jądra ciemności ludzkości. W swym nowym projekcie fotograficznym, poświęconym pięknu Ziemi, po raz pierwszy odszedł od fotografii społecznej na rzecz dokumentowania terenów nietkniętych przez zachodnią cywilizację, gdzie bez przeszkód nadal rozwija się fauna i flora i gdzie można zobaczyć krajobrazy jakby zaczerpnięte z księgi Genesis. Film pokazuje życie Sebastiao Salgado i jego prace, dzięki którym stał się  jednym  z najsłynniejszych fotografów na świecie. Poznajemy Salgado z perspektywy jego syna Juliano oraz Wima Wendersa, współreżysera filmu i  fotografa.


20:30
AROUND THE ICE
Reżyseria: Robert Kibart
Polska, 2018, 45min50sek

Filmowa opowieść z pierwszego okrążenia Antarktydy non stop i poniżej 60° szerokości południowej.
Mariusz Koper wraz z załogą na jachcie „Katharsis II” dokonali tego jako pierwsi ludzie na świecie na przełomie 2017 i 2018 roku.
Niesamowity wyczyn, historia niezapomnianej, żeglarskiej podróży, zapis życia na morzu i próby okiełznania sił natury.


22:15
NURKOWANIE W NIEZNANE
Diving Into the Unknown
reż. Juan Reina
Finlandia, Norwegia, 2016, 82 min

Czy byłbyś w stanie poświęcić życie dla realizacji swojej pasji? Grupa zaprzyjaźnionych fińskich nurków postanowiła pobić rekord świata w najdłuższym nurkowaniu w jaskiniach. 6 lutego 2014 roku podczas nurkowania w jaskini Plura w Plurdalen w północnej Norwegii, 130 metrów pod wodą zdarzył się tragiczny w skutkach wypadek. Dwaj nurkowie zginęli, trójce udało się cudownie uratować. I choć wypadek zdewastował ich psychikę, to nie zniechęcił ich do nurkowania. Gdy z powodu zbyt wysokiego zagrożenia i ryzyka oficjalna akcja ratunkowa została odwołana przez norweskie i brytyjskie władze, ocaleli nurkowie postanowili na własną rękę wydobyć z wody ciała kolegów i zabrać je w ostatnią podróż do domu. Musieli działać potajemnie, bo norweska policja zamknęła wejście do jaskini. Film jest nie tylko poruszającą i pełną napięcia opowieścią o nurkowaniu i zagrażającej życiu akcji, lecz również o bezwarunkowej głębokiej przyjaźni, która trwa pomimo utraty życia. Każdy z członków tego zespołu posiadał wieloletnie doświadczenie w eksplorowaniu niebezpiecznych jaskiń głębinowych, ale tym razem musiał zmierzyć się nie tylko z sobą samym, ale i z nieznanym. Aby przeżyć, nurkowie musieli bezwzględnie polegać na sobie. Wysiłek fizyczny, jakiego wymagała od nich misja okazał się niczym w porównaniu z psychologicznym ciężarem, jaki na nich ciążył. Zespół ratunkowy składał się z 25 osób: 14 Finów i 11 Norwegów, z których każdy miał do spełnienia konkretną rolę. Wśród Finów byli głównie ludzie, którzy dobrze znali ofiary wypadku. Aby uniknąć rozgłosu, który mógł im przeszkodzić w realizacji misji, podzielili się na grupy i przybyli do Norwegii w różnych odstępach czasu. Film portretuje ich akcję od początku do końca. Wykorzystuje archiwalny materiał, zarejestrowany w dniu wypadku (nakręcony przez reżysera z myślą o filmie, który miał dokumentować pobicie rekordu świata w nurkowaniu w jaskiniach głębinowych) oraz ujęcia z wielu kamer, umieszczonych nad i głęboko pod wodą. Dzięki temu film zachwyca pod względem wizualnym, oferując zapierające dech w piersiach obrazy norweskich krajobrazów i podwodnych skalistych jaskiń, zbudowanych z sieci wąskich przejść, w których temperatura wody nie przekracza 4 stopni Celsjusza. Oglądając te niezwykłe ujęcia, nietrudno zrozumieć, dlaczego nurkowanie okazuje się dla wielu ludzi sensem życia.


SOBOTA, 22 CZERWCA

18:30
SAFARI
Premiera: 8 września 2017
reż. Ulrich Seidl
Austria, 2016, 88 min.

Wakacyjny film o zabijaniu i ludzkiej naturze
Ulrich Seidl wraca do Afryki – ostatnim razem był tu, realizując pamiętną fabułę „Raj: miłość” o seksturystyce starszych białych kobiet. Tym razem portretuje austriackich myśliwych, zażywających „uroków” mordowania zwierząt w rezerwacie.
Proceder polowania na zwierzęta jest jak najbardziej legalny i zorganizowany w formie ekskluzywnych wczasów dla Europejczyków, pragnących przeżyć „dziką” przygodę na Czarnym Lądzie. Biznes turystyczny z polowaniami na gnu, zebry, czy żyrafy w ofercie prowadzi Austriak dobrze znający gusta przyjezdnych ze Starego Kontynentu.
Seidl portretuje tych myśliwych-turystów w swoim stylu – bezlitośnie, ironicznie i ze swoistym dystansem. Widzimy śmierć i cierpienie zwierząt. Niemieccy i austriaccy turyści strzelają, płaczą z ekscytacji, pozują do zdjęć z upolowaną zwierzyną.
Seidl zdziera maskę z „cywilizowanych” Europejczyków, pokazując ledwie skrywany rasizm, obojętność na biedę i fascynację przemocą.


20:15
TWARZE, PLAŻE
Faces Places
reż. Agnés Varda, JR
Francja, 2017, 89min

Agnes Varda, francuska fotografka i reżyserka filmowa, przedstawicielka francuskiej Nowej Fali, laureatka honorowego Oscara® za całokształt twórczości oraz honorowego Cezara, oraz znany francuski fotograf, uliczny artysta, graficiarz ukrywający się pod inicjałami JR. Ona ma prawie 90 lat, on 33. Ona pracowała z Jean-Lukiem Godardem, on tworzy gigantyczne murale w różnych miejscach na całym świecie. Łączy ich zamiłowanie do obrazów, a zwłaszcza kwestionowanie sposobu, w jaki są pokazywane. Varda wybrała kino, JR tworzenie fotograficznych galerii na wolnym powietrzu. Poznali się w 2015 roku i od razu postanowili nakręcić film we Francji, z dala od wielkich miast.
Udali się w podróż starą, przerobioną na gigantyczny jeżdżący aparat fotograficzny furgonetką, w środku której znajdowała się fotobudka, a także sprzęt pozwalający wywołać zrobione zdjęcia i wydrukować je w wielkim formacie. W ten sposób powstał dokumentalny film drogi – portret zanikających powoli francuskich peryferii, z dala od miejskiego zgiełku, które w wyniku rozwoju technologicznego stały się głęboką prowincją. Dziś we Francji węgiel nie jest już nikomu potrzebny, ale blisko kopalni nadal mieszkają ludzie i spotkać tam można postindustrialną architekturę.
Varda i JR odwiedzają małe społeczności, wioski i farmy od Aubin po Bonnieux i Pirou-Plage, odkrywając, że każdy człowiek ma inną, ale równie ciekawą, historię do opowiedzenia. Rejestrują m.in. opowieści ostatniego mieszkańca z szeregów chat górniczych, które mają zostać zniszczone, samotnego rolnika, czy listonosza, który jest nierozerwalnie związany z lokalną społecznością. Każde spotkanie staje się inspiracją do stworzenia wielkoformatowej fotografii lokalnej społeczności i pojedynczego człowieka. Zdjęcia, które powstają na oczach widzów filmu, są wypadkową miejsca, czasu i czyjejś indywidualnej historii. Obrazy, które wyłaniają się w wyniku tego arcyciekawego filmowego eksperymentu bywają piękne, wzruszające, zabawne, ale i budzące niepokój. I choć nie ma w tym filmie żadnej wzmianki o polityce, to przesłanie filmu jest głęboko polityczne.
Ta filmowa celebracja życia i przyjemności płynącej ze spotkania z drugim człowiekiem jest również dokumentacją wzajemnej przyjaźni dwojga bliskich sobie artystycznie i mentalnie osobowości, które dzielą co prawda pokolenia, ale łączą podobne poglądy i postawy wobec życia. Ten film to także radosne świętowanie czystej potrzeby tworzenia sztuki.


22:00
MIŁEJ ZIMY, DO ZOBACZENIA NA PLAŻY
Happy Winter
reż. Giovanni Totaro
Włochy, 2017 , 84min

Co roku latem na plaży Mondello w Palermo pojawia się ponad tysiąc kabin plażowych, które znajdują dodatkowe zastosowanie i pełnią rolę domków kempingowych dla odpoczywających tu niezamożnych wakacjowiczów. Dla tych ludzi oferują one szansę, aby schronić się za wspomnieniem statusu społecznego, który ostatni kryzys całkowicie podważył.
Pewna włoska rodzina popada w długi, aby wyjechać na wakacje nad morze i wyglądać na zamożnych wśród innych kąpiących się. Trzy Włoszki opalają się i kąpią, aby poczuć się młodziej i stać się gwiazdami lata, podczas gdy na tej samej plaży włoski polityk szuka przyszłych wyborców, a barman próbuje zarobić jak najwięcej pieniędzy, aby przetrwać zimę. Wszyscy z niecierpliwością czekają na włoskie święto państwowe z okazji Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny, czyli na przypadającą 15 sierpnia noc Ferragosto. A wszystko po to, aby znaleźć się w centrum letnich targów próżności i dalej udawać, że kryzys gospodarczy nie istnieje.
Fim jest ironicznym spojrzeniem na włoską klasę robotniczą będącą na wakacjach. Okazuje się, że brak pieniędzy nie jest wcale dla niej przeszkodą w doskonałej letniej zabawie.


NIEDZIELA, 23 CZERWCA

18:30
CZŁOWIEK DELFIN
Dolphin Man
reż. Lefteris Charitos
Grecja, Kanada, Francja, Japonia, 2017 , 80 min.

„Człowiek delfin” to niezwykła historia Jacques’a Mayola, jednego z największych nurków w historii, wielokrotnego rekordzisty świata w nurkowaniu głębinowym. Jego skomplikowane życie osobiste, pasja do nurkowania, zaangażowanie w ochronęoceanu i rozległa wiedza na temat delfinów stały się inspiracją dla kultowego filmu Luca Bessona „Wielki błękit”. Teraz poznajemy go jeszcze bliżej.
Udajemy sięw fascynującą podróż do podwodnego świata, zanurzając się w zmysłowym i granicznym doświadczeniu swobodnego nurkowania. Podróżujemy przez Japonię, Miami, Marsylię, wyspy Caicos, Kalymnos i Elbę. Nurkowanie pozwoliło Mayolowi dotrzeć do granic ludzkiego ciała i odkryć głęboką więź człowieka z morzem.
Film splata wspaniałąwspółczesnąfotografiępodwodnąw wykonaniu najlepszych na świecie nur
ków z intymnymi komentarzami przyjaciółMayola, rodziny i mistrzów świata w nurkowaniu. Narratorem jest Jean-Marc Barr –odtwórca roli Mayola w „Wielkim błękicie”.


20:15
ZUD
Premiera: 21 kwietnia 2017
reż. Marta Minorowicz
Polska, Niemcy, 2016, 85 min

Zud to to czas, kiedy natura przejmuje kontrolę nad życiem ludzi i zwierząt. 11-letni Sukhbat wraz z rodzicami żyje na mongolskim stepie. Nagły spadek temperatury powoduje masowe umieranie zwierząt należących do jego rodziny. Ojciec chłopca, Batsaikhan, postanawia, że wyjściem z sytuacji będzie złapanie dzikiego konia i przygotowanie go do startu w wyścigach. Jeźdźcem, którego zwycięstwo pozwoliłoby przetrwać rodzinie, ma być jego syn Sukhbat. Przed chłopcem stoją wyzwania i pierwsze dramatyczne decyzje, które musi samodzielnie podjąć i które odcisną piętno na jego dalszym życiu.
Historia jest przypowieścią o zmaganiach człowieka z naturą i próbą odpowiedzenia na pytanie, czym mogą skończyć się starania, aby ją ujarzmić. Przyroda jest tu jednym z głównych bohaterów filmu – podziwiamy jej potęgę, nieprzewidywalność i metafizyczną siłę.


22:00
21 x New York
reż. Piotr Stasik
Polska, 2016, 70 min.

21 osób spotkanych w nowojorskim metrze
21 intymnych opowieści
Kim naprawdę są osoby podróżujące nowojorskim metrem? Piotr Stasik skierował kamerę na 21 przypadkowych osób wyłonionych z tłumu pasażerów. Jak wyglądają ich intymne relacje? Jakie są ich seksualne pragnienia? W filmie poznajemy 21 osobistych, pełnych emocji historii. – Czy to jest w ogóle dozwolone, żeby być znów tak szczęśliwym? – pyta dziewczyna, która w jednej ze scen całuje się z poznanym niedawno mężczyzną.
Nowy Jork widziany okiem Piotra Stasika jest kłębowiskiem namiętności, tęsknot, ale i rozczarowań. Czy bliskość dziś to przede wszystkim seks? Poruszające obrazy Nowego Jorku i hipnotyzująca muzyka wprowadzają w trans, dzięki któremu możemy zbliżyć się do nieznajomych.
Ten wielopoziomowy film o samotności, tęsknocie za emocjami, i potrzebie komunikacji jest też lustrem, w którym możemy się przejrzeć, jeśli... starczy nam odwagi. "21 x Nowy Jork" może być opowieścią o tobie.